Δερβένι τουρκικά σημαίνει δρόμος. Λίγο-πολύ όλοι τό ξέρουμε αυτό.
Και αγάς ήταν ένας χαμηλόβαθμος τούρκος αξιωματούχος, κάτι σαν Έπαρχος, με τον πασσά να είναι το αντίστοιχο του σημερινού Περιφερειάρχη, ας πούμε.
Δερβέναγας ήταν ο τίτλος αυτού που μάζευε τα χαράτσια-διόδια στους δρόμους της οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Παραθέτουμε παρακάτω, "στα πεταχτά" και χωρίς ιδιαίτερη ανάλυση, μερικά από όσα ακούστηκαν και αποφασίστηκαν στην χτεσινή 3η Πανελλαδική Συνάντηση-Συνέλευση των Επιτροπών Αγώνα κατά των διοδίων που έγινε στην Λαμία.
* Άμεσος στόχος η κατάργηση των διοδίων. να επικεντρώσουμε τις προσπάθειες σ' αυτό. Μόλις κερδίσουμε αυτόν πάμε και γι' άλλα. Την κατάργηση κάθε χαρατσιού-έμμεσου φόρου.
* Πολύ χαίρομαι όταν σπρώχνω την μπάρα των διοδίων για να περάσω χωρίς να πληρώσω. Νοιώθω σαν να σπρώχνω έξω τους δυνάστες αυτής της κοινωνίας.
* Την κατασκευή των δρόμων τήν έχουμε ήδη πληρώσει. Κάποτε κράτος-εταιρίες ήταν ...απλώς"δίπολο". Τώρα έγιναν ένα και το αυτό!
* Από τον αρχαίο Σκίρωνα της Κακιάς Σκάλας περάσαμε στους δερβεναγάδες και τώρα στους ..."παραχωρησιούχους".
* Πληρώνουμε τόσα τέλη κυκλοφορίας και τεράστιο φόρο στη βενζίνη, που είναι αβάσταχτο κάθε άλλο χαράτσι πάνω στο αυτοκίνητο.
* Εξετάζουμε την σύμβαση της "Αττικής Οδού". Ούτε σ' αυτή δεν πρέπει να πληρώνουμε. Ήδη κάποιοι έτσι κάνουν, χωρίς πρόβλημα.
* Επεκτείνεται η ...όρεξή τους! Εδώ και λίγο καιρό έβαλαν ..."διόδια" και στα Εξωτερικά Ιατρεία των Νοσοκομείων. Πρέπει να είναι ο επόμενος στόχος μας.
* Να συντονιστούμε με άλλες άμεσα θιγόμενες κοινωνικές ομάδες, όπως φορτηγατζήδες και αγρότες. Αντί να κλείνουν τα διόδια να τά ΑΝΟΙΓΟΥΝ!
* Από "γραφικοί" ακτιβιστές, όπως με τα κίτρινα μπαλόνια στα διόδια Πλαταμώνα πριν χρόνια, γίναμε ένα "ακαπέλλωτο" -και γιαυτό πολύ επίφοβο γαι τους κρατούντες...- κίνημα πολίτών με αποτελεσματική δράση.
* Να αναδείξουμε τα οικονομικά στοιχεία της ληστείας. Στο σταθμο διοδίων στις Αφίδνες υπολογίζεται ότι εισπράττουν πάνω από 300.000 ευρά την ημέρα.
* Οι σταθμοί διοδίων είναι, μεταξύ άλλων, και αυθαίρετα κτίσματα από πολεοδομική άποψη. Η εταιρία της "ΝΕΑΣ ΟΔΟΥ" έχει ήδη φάει πρόστιμο για αυτό!
* Εκτός από τα περιοδικά ανοίγματα των διοδίων και την -ατομική για τον καθέναν- άρνηση πληρωμής να οργανώσουμε στις πόλεις και ενημερωτικές δημόσιες συζητήσεις και εκδηλώσεις.
* Οι συμβάσεις "Σ.Δ.Ι.Τ." είναι συμφορά. Τα πάντα γίνονται ανεξέλεγκτα. Οι ιδιωτικές εταιρείες κάνουν οι ίδιες τις μελέτες, την -όποια...- κατασκευή και τον ...«έλεγχο» κατά το «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει»...
* Να ιδρυθεί δημόσιος φορέας εθνικής οδοποι'ί'ας για την μελέτη, κατασκευή και συντήρηση των εθνικών δρόμων.
* Το "Δεν Πληρώνω" είναι συμπύκνωση της αγανάκτησης του κόσμου, του "άει-σιχτίρ" για γενικότερα θέματα. Να μην κωλώσουμε από την προσπάθεια εκφοβισμού με τις διάφορες φημολογίες.
* Οι, προβαλλόμενες ως επικείμενες, "αναθεωρήσεις" των συμβάσεων παραχώρησης σε εταιρίες, για μιά-κάποια μείωση των τιμών των διοδίων κ.ά., είναι «στάχτη στα μάτια» αφού θα σημαίνουν επιμήκυνση του χρόνου διάθεσης των δρόμων στους νταβατζήδες.
* Να μην περιμένουμε να επιβάλουν πρόστιμα για να αντιδράσουμε δικαστικά! Να ξετινάξουμε νομικά από τώρα τις συμβάσεις παραχώρησης της εκμετάλλευσης των δρόμων. Να πάρουμε πρωτοβουλία και σ' αυτόν τον τομέα.
* Οι «διαταγές πληρωμής», που ...διαφημίστηκε ότι θα εκδίδουν οι εταιρίες εναντίον όσων δεν πληρώνουν διόδια, είναι ανυπόστατες νομικά, διότι προϋποθέτουν ΑΠΟΔΟΧΗ από τον οφειλέτη {όπως μια συναλλαγματική που έχει την υπογραφή του π.χ.}. Η φημολογία είναι μόνο για να μάς τρομοκρατήσουν.
* Τα τοπικά δημοψηφίσματα προβλέπονται από τον "Καλλικράτη" αλλά απαιτείται συμμετοχή του 50% των δημοτών. Θέλουν πολύ καλή προετοιμασία.
* Η πρωτοβουλία Γκλέτσου καλή αλλά περιωρισμένης στόχευσης. Η έκδοση καρτών ελεύθερης διέλευσης για τους περίοικους δεν είναι η λύση που επιδιώκουμε. Το να είναι ελεύθεροι οι δρόμοι είναι αδιαπραγμάτευτος στόχος μας.